Tuesday, May 4, 2010

Jadikan UMNO lebih terbuka ~ Utusan Online

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 3 Mei - Mesyuarat cawangan UMNO yang bermula Sabtu lalu dan akan berakhir 15 Jun depan merupakan masa terbaik bagi menunjukkan bahawa transformasi dalam parti untuk menjadi lebih terbuka, inklusif dan demokratik telah mula berlaku.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berharap platform itu akan digunakan sepenuhnya untuk pemimpin cawangan menyampaikan misi, visi dan harapan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak tersebut.

''Pindaan-pindaan yang telah dipersetujui pada Perhimpunan Agung UMNO Oktober 2009 telah mula dilaksanakan.

''Ini bermaksud dari aspek transformasi melalui pindaan perlembagaan, UMNO adalah jauh lebih terkehadapan berbanding parti-parti pembangkang.

''Rakyat sememangnya menunggu-nunggu perubahan ini malah dalam pertemuan saya di peringkat akar umbi sejak akhir-akhir ini semangat perubahan di dalam parti kini amat terasa kerana ahli-ahli kita di akar umbi amat sayangkan perjuangan ini," kata beliau dalam satu kenyataan di sini hari ini.

UMNO yang dianggotai 3,478,393 orang mempunyai 16,235 cawangan di seluruh negara.

Menurut Hishammuddin, antara perubahan dalam parti yang telah berlaku ialah:

n Memberikan lebih ruang dan tempat kepada Wanita iaitu dengan penambahan seorang ahli Wanita untuk jawatan Ahli Jawatankuasa lantikan di peringkat Cawangan, Bahagian dan juga Ahli Majlis Tertinggi.

n Mempermudahkan keahlian dengan menghapuskan yuran tahunan dan menggantikannya dengan RM2 sebagai yuran seumur hidup.

n Menghakupayakan ketua-ketua sayap untuk membolehkan mereka menerima keahlian baru.

Hishammuddin berkata, perubahan yang berkaitan dengan pemilihan dalam parti akan dilaksanakan secara berperingkat dari sekarang hingga tahun pemilihan.

Tegas beliau, apa yang penting ialah agenda transformasi dalam UMNO telah bermula dan berharap ia dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh ahli akar umbi bagi mengukuhkan parti serta merealisasikan hasrat rakyat dan Presiden.

Kata beliau: ''Saya berpandangan bahawa perkara yang sama juga perlu dilaksanakan secara bersama-sama oleh seluruh parti komponen Barisan Nasional (BN) kerana di dalam perubahan landskap semasa ini rakyat akan lebih yakin dengan perjuangan kita jika mereka dapat melihat perubahan ini berlaku secara menyeluruh oleh semua parti.

''Kita perlu bergerak seiring dan senada. Kita tidak ada pilihan kerana ini adalah kehendak rakyat dan BN wajar menjadi parti yang menerajui perubahan tersebut."

2 comments:

  1. generasi muda perlu berfikiran terbuka..












    'Kejutan Besar' Untuk Generasi Muda Sabah Dan Sarawak:-)
    >>>Tolong Klik Di Sini<<< ^_^

    ReplyDelete

  2. Terrific post! Love your work!
    Branding Agency Malaysia Rebrand specialise in website design, e-commerce solutions, digital marketing, branding strategy and much more. We strongly believe that having a high-quality website doesn't necessarily need to cost a huge sum of money. Hence, we are a group of professionals that came together with a goal in mind: to deliver excellent web designs that provide value to our customers that range from startups to enterprises and large organisations.
    Web Design Malaysia
    Web Design KL

    ReplyDelete

ADA KOMEN?